Roţile de la role nu se învârt direct pe ax, ci au fiecare câte 2 rulmenţi montaţi pentru a micşora forţele de frecare şi pentru a le permite să se învârtă liber.
Imaginea de mai jos descrie modul cum sunt montaţi rulmenţii pe roată.
Mai jos voi prezenta câteva informaţii privind standardele după care sunt împărţiţi rulmenţii, matriale din care sunt făcuţi rulmenţii precum şi mărci producătoare.
Despre standardele rulmenţilor de la role
ABEC (Annular Bearing Engineering Committee)
Peste tot se foloseşte coeficientul ABEC pentru a arăta performanţele rulmenţilor. ABEC de fapt nu arată decât precizia cu care sunt realizaţi rulmenţii faţă de dimensiunile standard. Este un standard industrial, în principal pentru motoare. Cu cât este mai mare precizia, cu atât este şi coeficientul ABEC mai ridicat (ABEC 1 este cel mai mic posibil şi creşte din doi în doi până la ABEC 9). Practic, un rulment ABEC 9 va avea o rulare mai fină decât un rulment ABEC-1, dar diferenţa este vizibilă la viteze foarte mari (20.000 – 30.000 rotaţii pe minut).
Neajunsurile ABEC
Din păcate, fiind un standard industrial, coeficientul ABEC se referă doar la precizia realizării! Nu face referinţă la calitatea materialelor, la rezistenţa la sarcini laterale (care apar la curbe), la tipul de vaselină folosit în rulment, nu arată practic nicio informaţie privind cât de bun este rulmentul pentru mersul pe role.
De aceea au apărut diferite scale de măsurare propuse de diferite mărci de producători de role care vor să demonstreze că rulmenţii lor sunt gândiţi special pentru role şi pentru condiţiile lor de rulare.
ILQ, SG, Skate Rated şi SWISS
ILQ (InLine Qualified) este un standard introdus de către TwinCam (producători de rulmenţi) şi are doar valorile 7 şi 9. NU se pot face echivalenţe între ABEC şi ILQ, gen ABEC 7 = ILQ 7. Ceea ce se poate aştepta de la un rulment ILQ este o calitate mult mai bună a materialelor folosite, o lubrifiere mai de calitate şi posibilitatea de a-l întreţine mai uşor.
SG (skate grade) este standardul introdus de către Rollerblade şi are valorile 5, 7 şi 9. La fel, nu se pot face echivalenţe între ABEC şi SG. Singurul neajuns pe care l-am observat la rulmenţii SG este că nu pot fi desfăcuţi pentru întreţinere.
Skate Rated, deşi este mai puţin cunoscut, este primul standard de calitate gândit strict pentru rulmenţi de role şi skateboard. A fost introdus de producătorul de rulmenţi BONES pentru a face diferenţa clară că rulmenţii lor sunt gândiţi, proiectaţi şi testaţi special pentru role şi skateboard, nu industriali.
SWISS nu este un standard propriu-zis. Pur şi simplu rulmenţii elveţieni (swiss) sunt consideraţi cei mai buni din lume. Sunt construiţi din materiale foarte rezistente, cu finisaje foarte precise. Orice rulment care poartă marca SWISS pe el va fi un rulment foarte bun, care va rezista mult mai mult timp decât alţii(cu singura condiţie să fie făcut în Elveţia şi nu vreo făcătură din China – verificaţi ambalajul).
Construcţie şi materiale
În mod normal, rulmenţii sunt făcuţi din oţel şi au următoarele componente:
- inelul exterior
- inelul interior
- bilele (în număr de 7 în mod normal, dar există şi modele cu 6 bile mai mari, care pot duce o greutate mai mare în consecinţă)
- colivia (în mod normal este din metal, dar, la unele modele, are forma unei coroane din plastic, ca în poza de mai jos)
- scutul/urile (majoritatea rulmenţilor au două scuturi metalice ţinute în loc de nişte siguranţe în formă de C. Altă variantă este cu un capac cauciucat care se fixează pe şanţul exterior al rulmentului – detalii mai multe aici)
Rulmenţii de la role sunt din categoria 608, ceea ce înseamnă că fac parte din clasa 6 (bilele pe un singur rând şi canelură adâncă) şi că au diametrul interior de 8 mm. Diametrul exterior este de 22 mm, iar lăţimea este de 7 mm. Aceste dimensiuni sunt standard pentru role, deci nu vă faceţi probleme că nu se vor potrivi rulmenţii.
Au apărut de ceva vreme rulmenţi Micro (688). Aceştia au acelaşi diametru interior (8 mm), dar diametrul exterior mai mic (16 mm) şi sunt mai înguşti (5 mm). Aceştia au 9 bile în interior, sunt cu până la 70% mai uşori şi permit deci obţinerea de viteze mai mari. Din păcate bilele fiind mai mici vor suporta o greutate mai mică.
După cum am spus, în mod normal rulmentul este făcut din oţel. Există însă mai nou variante cu diferite componente ceramice (Nitrit de siliciu). Cel mai des întâlnit caz este cu bilele ceramice, dar cu inelele din oţel.
Versiuni mai nou apărute includ modele realizate complet din ceramică, inclusiv inelele şi colivia.
Avantajele ceramicii sunt:
- ceramica este mai uşoară decât oţelul
- ceramica este mult mai dură decât oţelul, făcând rulmentul să reziste de până la 10 ori mai mult timp.
- ceramica are finisaj mult mai fin decât oţelul şi de aceea permite o alunecare mult mai lină pentru că se reduc forţele de frecare
- ceramica are proprietăţi termice mult mai bune decât metalul, deci va disipa căldura mult mai uşor
- ungerea nu este practic necesară la astfel de rulmenţi pentru că ceramica nu rugineşte, iar suprafaţa fină asigură o alunecare foarte bună fără lubrifiere.
Dezavantaj:
- preţul foarte ridicat
- nu se găsesc de vânzare la noi încă.
Branduri de producători de rulmenţi
Am ajuns la capitolul acesta şi probabil mulţi se întreabă: „până la urmă care rulmenţi sunt mai buni?”.
Având în vedere că mai sus practic am „descalificat” ABEC-ul, propun drept criteriu de alegere a rulmenţilor Marca (firma producătoare). Când vezi anumite mărci vei ştii că folosesc numai materiale de bună calitate, lubrifiant bun şi că rulmentul, întreţinut bine, o să te ţină mult timp.
Câteva mărci prezente la noi pe piaţă sunt: Powerslide (vând şi rulmenţi ABEC şi rulmenţi ILQ), Rollerblade, Undercover (pentru role aggressive), K2 (ILQ). Pe toate le puteţi găsi la Skateworld.
Alte mărci consacrate de pe piaţa internaţională, dar care nu se găsesc la noi în magazine: Bones (cei mai buni rulmenţi pentru role de pe piaţă), BSB (rulmenţi pentru viteză), Mission, TwinCam, Labeda. Dacă reuşiţi să puneţi mâna pe un set să fiţi bucuroşi pentru că sunt rulmenţi foarte rezistenţi şi de calitate.
Ca ultim sfat: oricât de bun ar fi rulmentul, dacă nu este întreţinut se va degrada.