Despre lecțiile și temele micilor școlari
Fragment din lucrarea „J’aide mon enfant à se concentrer” („Îmi ajut copilul să se concentreze”) de Edwige Antier
Edwige Antier este medic pediatru, având o diplomă în psihopatologie. De mai mulți ani, ea îndrumă părinții prin acțiuni de succes, printre care publicarea cărților În așteptarea copilului meu și Cum să ne creștem copilul în zilele noastre, două lucrări de referință apărute la Editura Fixot. Ea este și titulara unei cronici pe France-Info.
Lecțiile și temele de acasă, în general de seară, reprezintă o ocazie excelentă pentru a determina concentrarea copilului. Totuși, ele fac obiectul unor numeroase dispute între părinți și copii, pentru că aceștia din urmă, nu ar dori să le efectueze, în timp ce părinții sunt antrenați într-un ritm de viață dificil și au tendința să se enerveze.
Iată, prin urmare, câteva elemente care ar favoriza puterea de concentrare a copilului în timpul muncii intelectuale.
Este oare justificat să se ceară elevilor efectuarea de teme acasă?
Se știe că, în principiu, temele scrise vor trebui să fie interzise în ciclul primar, însă această regulă nu este respectată, mai bine spus, părinții sunt cei care le reclamă ca necesare. Aceasta fiindcă, aveți impresia ca părinți, și eu ca psihopedagog, că este mai bine să supraveghezi nivelul implicării copilului atunci când îl vedeți făcând-și lecțiile, și astfel, îi puteți corecta eventuale lacune în ceea ce privește înțelegerea, lucru pe care nu l-ar fi văzut învățătorul. Într-adevăr, va fi dificil să se renunțe la aceste exerciții, dar ele nici nu trebuie să ocupe copilul mai mult decât îi permite puterea sa reală de a se concentra, adică o jumătate de oră în cursul primar și, ulterior, trei sferturi de oră la niveluri superioare.
Dacă copilul are nevoie de mai mult timp pentru a-și face temele,
– fie copilul are lacune prea mari pe planul înțelegerii,
– fie dumneavoastră ați găsit un moment nerecomandabil sau un cadru nepotrivit pentru concentrarea sa. Este necesar să fie revăzut întregul ansamblu: alimentația, timpul acordat televiziunii, cadrul fizic și psihologic în care copilul își desfășoară munca intelectuală.
Cel mai bun moment pentru efectuarea temelor
Este greșit a gândi că orarul micilor elevi fiind foarte încărcat, ar fi îndreptățit să-i lase liberi mult timp, înainte de a începe temele de seară. Concentrarea se micșorează dacă oprirea activităților mentale este prea mult prelungită. Așadar, a reveni de la școală pentru a lua o gustare care nu se mai termină în fața televizorului, va deranja copilul care, astfel, nu va mai găsi posibilitatea unei concentrări suficiente.
Dacă fiul dumneavoastră dorește să mai profite de durata zilei pentru unele activități în exterior, atunci este necesar să-i fixați un interval de timp bine definit pentru efectuarea temelor, în funcție de orarul școlii. Va profita mai mult de unele activități în grădină, marți, miercuri, vineri după-amiază, sâmbătă și duminică, atunci când nu are de lucrat pentru a doua zi, în comparație cu zilele în care temele lui școlare reclamă mai mult timp.
Trebuie să-și facă temele în întregime fără ajutor?
„Copilul dumneavoastră trebuie să fie autonom”, ne spun adesea învățătorii. Copiii pot să facă oare toate temele lor singuri, fără participarea părinților? Trebuie să vă mărturisesc că acest lucru este din ce în ce mai rar. Cadrele didactice au tendința să-i sfătuiască pe părinți să-și lase copiii în situația de a-și guverna propria munca intelectuală. Din punctul meu de vedere, am să vă avansez două argumente în sprijinul unui ajutor parental accentuat.
Eu nu știu dacă învățătorii își dau seama de enorma participare parentală precum și de inegalitatea din start a copiilor care nu au șansa de a dispune de părinți hotărâți să-i ajute. Statisticile arată în ce măsură copiii profesorilor și ai intelectualilor reușesc mai bine decât cei care nu beneficiază de o încadrare familială activă privind munca lor. Statisticile arată importanța unei susțineri școlare pe care o puteți oferi copilului dumneavoastră. Deci o neimplicare parentală totală, rar este încununată de succes. Eu constat faptul că aproape un copil la sută reușește, fără să fie ajutat de către familie. Trebuie recunoscut că există o supraîncărcare a claselor, ca număr de elevi, că nivelul este eterogen și că elevii sunt adesea agitați și creează numeroase perturbații. În mod normal nu putem cere învățătorilor să umple lacunele fiecărui elev prin propriul său aport și că este indispensabil să se recurgă la ajutorul parental.
Învățătoarele nici nu știu de fapt care copii sunt ajutați și care nu. Uneori ele gândesc că premiantul clasei este strălucitor în mod spontan, în timp ce acesta este foarte bine susținut de întreaga familie. În plus, trebuie să spunem că expunerile, lecțiile și temele sunt în general complexe, depășind posibilitățile unui elev. Însă, părinții nu se laudă niciodată că vin în ajutorul școlarului lor. Așadar, se întâmplă ca cei care beneficiază de un astfel de suport să fie favorizați, în timp ce copilul dumneavoastră, dacă l-ați lăsa să muncească singur, va fi repede dezavantajat. Mai mult, va avea o imagine negativă despre el însuși, lucru ce în nici un caz nu poate favoriza puterea lui de concentrare intelectuală.
Cadrele didactice recunosc chiar ele că atât clasele supraîncărcate cât și inegalitățile de nivel, nu le permit să realizeze un demers educativ personalizat. De ce atunci să fie refuzată explicarea din partea părinților a unei mici reguli de gramatică neînțeleasă? Pentru a ști care sunt lacunele copilului dumneavoastră, există o singură soluție: să-i urmăriți munca, să-l verificați. Dacă nu are dificultăți, dacă îi place să-și facă singur tema, i-o veți cere totuși de îndată ce o va termina, astfel încât, să-i verificați cunoștințele, potrivit ideii că o lecție nu este făcută decât dacă este cu adevărat înțeleasă. Dacă școlarul întâmpină dificultăți de concentrare, se impune să rămâneți calm, alături de el, tot timpul cerut de rezolvarea temelor. Simpla dumneavoastră prezență, îl va ajuta să rămână focalizat asupra muncii sale, cu condiția să vă exprimați într-o manieră pozitivă.
În mod normal, caietul cu notițe trebuie să vă fie prezentat la sfârșit de săptămână, ceea ce vă permite să verificați atât punctele forte cât și cele slabe ale copilului. Deschideți așadar ghiozdanul, mai degrabă la venirea acasă decât seara, atunci când concentrarea sa este mai mică.
Lecțiile explicate, temele controlate favorizează procesul de concentrare. Într-adevăr, dacă dumneavoastră îl veți lăsa pe copil să-și închidă caietul în urma unei teme pe jumătate făcută și pe jumătate înțeleasă, îi veți forma obiceiul să hoinărească în lumea ideilor, dar nu să se și concentreze pentru a le înțelege. Dar dacă dumneavoastră veți participa împreună cu el la descoperirea civilizațiilor egiptene, dacă profitați de duminica următoare, pentru a face o plimbare la muzeu sau pentru a privi un CD Rom cu Egiptul sau îi veți cumpăra, de ce nu, „Asterix și Cleopatra”, atunci îi veți da un sens muncii lui.
A exersa puterea de concentrare a copilului este contrariul a ceea ce poate fi „umplerea creierului”
Nu este vorba de a determina copilul să lucreze prea mult timp, cu oboseală, până la o oră tardivă, la care chiar dumneavoastră vă simțiți epuizat de activitatea din timpul zilei.
Trebuia să fi organizat ședința de teme după întoarcerea copilului de la școală și apoi copilul s-ar fi putut juca și destinde. După ce veniți de la lucru, nu trebuie decât să controlați, să explicați un detaliu, să-i cereți să recite o poezie. În cazul în care copilul prezintă reale dificultăți în a realiza temele în absența dumneavoastră, cu siguranță, i-ar trebui un ajutor complementar. Dar trebuie să insist prin a vă spune că presiunea unui părinte surmenat, neliniștit, temător, angoasat și cu tendința de a-i cere copilului mai mult decât i-o permite propria vârstă, riscă să inhibe puterea sa de concentrare. Dacă vă simțiți prea anxios, nu ezitați să delegați această responsabilitate pedagogică unei persoane neimplicate, unei bunici sau unei studente.
În orice caz, păstrați pentru momentele de maximă concentrare acele reguli care presupun o explicație mai lungă. Acest lucru poate să facă obiectul verificării, sâmbăta sau duminica. Ar trebui evitate serile de muncă prelungită, întrucât temele nu se fixează într-un căpșor somnolent și incapabil de cea mai mică atenție.
Cadrul de viață al elevului
Aș vrea să insist aici asupra faptului că, puterea de concentrare se educă: cu cât veți obișnui copilul mai devreme să se concentreze, cu atât veți organiza mai bine condițiile de viață menite să-i favorizeze capacitatea de atenție, pe care el însuși le va căuta ulterior.
Copilul dumneavoastră trebuie să lucreze calm
Trebuie într-adevăr, să fie eliminate elementele de distragere a atenției din mediul său. Acestea perturbă rezolvarea misterului pe care îl reprezintă un exercițiu dificil. Oricât ar poseda copilul o capacitate recunoscută de a se izola și de a trăi într-o lume a lui, el se arată vulnerabil și foarte influențabil la perturbările exterioare, atunci când este vorba să descifreze o pagină de lectură sau să-și facă exercițiile.
Să luăm exemplul actului de lectură. Lectura cere o confirmare repetată și continuă a firului roșu al povestirii. Concentrarea permite ca toate elementele lecturii să mobilizeze energia psihologică înspre găsirea sensului. Dar pentru aceasta, e nevoie ca înseși condițiile în care se desfășoară exercițiul să se preteze la o asemenea concentrare, datorită faptului că lectura unui text este o problemă complicată pentru un copil.
În fazele sale de învățare, el trebuie să rezolve mistere complexe iar elementele exterioare pot să jeneze capacitatea de a se concentra. Idealul din timpul primilor ani din școala primară este acela ca, dumneavoastră să rămâneți aproape de el, la aceeași masă, când are dificultăți de concentrare și în nici un caz – departe, atunci când reușește să se concentreze cu ușurință. Trebuie să evitați ca nu cumva frații și surorile să se agite în jurul copilului care lucrează și este nevoie ca să abandonați din start ideea de a lucra, ascultând muzică și privind la televizor. Veți minimiza în acest fel stimulii externi, care perturbă puterea de concentrare.
În ce cameră este de preferat ca elevul să-și efectueze temele ?
Organizarea cadrului de viață al copilului dumneavoastră, influențează puterea de concentrare. Ar trebui să-i permiteți să se instaleze într-o cameră calmă și liniștită pentru a-și face temele. Un copil care nu se bucură de propria lui cameră, nevoit să-și rezolve temele la colțul unei mese din bucătărie ori din salon, în fața televizorului urmărit de părinți sau de către alți copii, întâmpină dificultăți în concentrare, în comparație cu cel care posedă un birou bine instalat, în care se poate izola.
Totuși, este dificil ca în ziua de astăzi, fiecare copil să dispună de o cameră personală. Este în puterile dumneavoastră să încercați să-i amenajați un colt liniștit școlarului care trebuie să-și facă temele. În timp ce frățiorul acestuia este ocupat cu emisiunea de la televizor sau se joacă în salon, îi veți oferi școlarului, un mic birou în propria dumneavoastră cameră a cărei ușă va fi închisă. Desigur, e bine chiar și la masa din bucătărie unde școlarul va fi liniștit, decât la un birou împărțit cu un alt copil gălăgios. Veți așeza la dispoziția elevului instrumentele necesare muncii sale. Va avea nevoie de o lumină potrivită, de hârtie pentru ciorne, de creioane ascuțite și de cărțile și caietele tipizate.
Rolul perturbator al muzicii
De îndată ce copilul este instalat la biroul său, vă veți asigura să fie liniște. Veți evita să dați telefon în aceeași cameră, să funcționeze radioul sau sursele audio. Efectul muzicii asupra concentrării și a procesului de memorare a fost măsurat: copiii rețin mai bine ceea ce învață, atunci când ei lucrează fără zgomote perturbatoare. Muzica împiedică procesul concentrării, și mai mult, cântecele în limba maternă decât cele în limbă străină, aceasta pentru că memoria „lexicală” nu poate să muncească bine pe mai multe niveluri. Făcând eforturi de a învață, copilul încearcă să descifreze sensul. Această pierdere de concentrare, antrenează o scădere a eficacității cu 40 %. Mai mult valorează munca școlarului într-un interval de timp mai scurt și limitată la un singur obiect, în absența unei audiții muzicale sau a televizorului.
Lăsați-i timp pentru a visa!
Organizarea activităților extrașcolare este, de asemenea, importantă și influențează în mod pozitiv concentrarea copiilor. S-a observat că, atunci când elevii participă la anumite activități în afara școlii, bine gândite, nivelul lor general de atenție crește, față de acela al claselor de elevi care nu organizează activități extrașcolare. De aici putem deduce că organizarea activității didactice, trebuie concepută, ținând cont de perioadele de concentrare ale copilului, în timpul unei zile și ale unei săptămâni întregi, precum și, prin dezvoltarea unor structuri care au legătură cu petrecerea timpului liber. Cu toate acestea, se cuvine a evita multiplicarea activităților conjugate (pian, tenis, dentist, catehism…). Dacă îi prezentați o agendă ca de ministru, îl veți determina să devină un frustrat și, implicit, nu va avea capacitatea mentală de concentrare.
Traducere din franceză de Maria Marta Panaitescu